Haluatko hyvän diilin? Niin minäkin haluan – kukapa ei haluaisi? Esitän tässä Black Fridayn aatonaattona kuitenkin hieman erilaisen näkemyksen: sinulle se paras diili voikin olla juuri se tuote josta saat alennusta vain vähän!
MR Hifin valikoimasta valtaosa edustaa aitoja ja vuosikymmenien perinteitä vaalivia hifimerkkejä: Harbeth, Naim Audio, Pathos, PMC, Rega, Bryston, Ear Yoshino, Gradient, Audiovector, Accuphase, Stax, Duevel – näin joitakin mainitaksemme. Yhteistä näille hienoille, perinteikkäille valmistajille on muun muassa se, että valmistus on vielä näinä päivinäkin omissa käsissä. Tuotteet valmistetaan käsityönä huolella valituista komponenteista alkuperäismaassa ja eettisesti läpinäkyvästi. Omissa käsissä on niin ikään tuotekehitys, laadunvalvonta ja moni muukin toiminto. Ainakin minusta on varsin hieno fiilis todella tietää mistä tuote on tullut ja kuka sen on minulle valmistanut. Siinä on jotain rauhoittavaa kun esimerkiksi uuden PMC:n kaiutinparin parin avaa laatikostaan ja päällimmäisenä on odottamassa laatusertifikaatti josta ilmenee tuotteen 20 vuoden takuuaika tekijänsä signeerauksella. Kaikesta huokuu se, että tuote on suunniteltu vuosien, jopa vuosikymmenien kovaa käyttöä silmällä pitäen. Kestävää kehitystä parhaimmillaan.
Yksikään näistä merkeistä ei ole halpa eikä niitä varmastikaan tulla näkemään alekamppiksissa, vesivahinkomyynneissä ja muissa halpuutuksissa, mutta jos punnitaan näiden tuotteiden pitkää elinkaarta, äänellistä suorituskykyä ja ennen kaikkea jälleenmyyntiarvoa niin valinta muuttuu lopulta yllättävän kannattavaksi. Nykyisenlainen alehinnoittelu on muuttunut ns uudeksi normaaliksi monien massamerkkien kohdalla ja todellisuudessa aidosti ”hyviä diilejä” on enää harvassa, jos ollenkaan. Surullisinta on todeta muutamien takavuosien ”laatumerkkien” arvo käytettyjen markkinoilla – ei ole tavatonta että tiettyjen tuotteiden hinnasta on käytettynä jäljellä enää neljännes tai viidennes – tai vielä pahempaa – tuotteen markkinarvo on imetty niin kuiviin ettei sitä halua enää kukaan.
Mielestäni merkittävin yhtäläisyys näiden aitomerkkien välillä on valmistajiensa kauaskantoinen ja fiksu markkinointistrategia. Voittoa tavoitellaan toki, mutta ei ainakaan itsearvoisesti mahdollisimman nopeaa exponentiaalista kasvua. Näille valmistajille on suorastaan kunnia-asia se millaista statusta brandi kantaa. Tähän liittyy vahvasti myös tuotteen haluttavuus ja reaaliarvo käytettyjen markkinoilla. Aidon hifituotteen jälleenmyyntiarvo voi olla vielä vuosienkin jälkeen jopa 70% uuden vastaavan hankintahinnasta. Parhaiden tuotteiden kohdalla voidaan hyvin suurella varmuudella arvioida tuotteen jälleenmyyntiarvo esimerkiksi viiden vuoden päästä. Tämä seikka on itse asiassa huomattavasti merkityksellisempää kuin kauppatilanteessa annettu alennusprosentti. Alennusprosentti, joka useimmissa keississä on kuitenkin lopulta yhtä näennäistä kuin suomalainen soffakauppa kuumimmillaan.
MR Hifin anti Black Friday
Haluatko hyvän diilin? Niin minäkin haluan – kukapa ei haluaisi? Esitän tässä Black Fridayn aatonaattona kuitenkin hieman erilaisen näkemyksen: sinulle se paras diili voikin olla juuri se tuote josta saat alennusta vain vähän!
MR Hifin valikoimasta valtaosa edustaa aitoja ja vuosikymmenien perinteitä vaalivia hifimerkkejä: Harbeth, Naim Audio, Pathos, PMC, Rega, Bryston, Ear Yoshino, Gradient, Audiovector, Accuphase, Stax, Duevel – näin joitakin mainitaksemme. Yhteistä näille hienoille, perinteikkäille valmistajille on muun muassa se, että valmistus on vielä näinä päivinäkin omissa käsissä. Tuotteet valmistetaan käsityönä huolella valituista komponenteista alkuperäismaassa ja eettisesti läpinäkyvästi. Omissa käsissä on niin ikään tuotekehitys, laadunvalvonta ja moni muukin toiminto. Ainakin minusta on varsin hieno fiilis todella tietää mistä tuote on tullut ja kuka sen on minulle valmistanut. Siinä on jotain rauhoittavaa kun esimerkiksi uuden PMC:n kaiutinparin parin avaa laatikostaan ja päällimmäisenä on odottamassa laatusertifikaatti josta ilmenee tuotteen 20 vuoden takuuaika tekijänsä signeerauksella. Kaikesta huokuu se, että tuote on suunniteltu vuosien, jopa vuosikymmenien kovaa käyttöä silmällä pitäen. Kestävää kehitystä parhaimmillaan.
Yksikään näistä merkeistä ei ole halpa eikä niitä varmastikaan tulla näkemään alekamppiksissa, vesivahinkomyynneissä ja muissa halpuutuksissa, mutta jos punnitaan näiden tuotteiden pitkää elinkaarta, äänellistä suorituskykyä ja ennen kaikkea jälleenmyyntiarvoa niin valinta muuttuu lopulta yllättävän kannattavaksi. Nykyisenlainen alehinnoittelu on muuttunut ns uudeksi normaaliksi monien massamerkkien kohdalla ja todellisuudessa aidosti ”hyviä diilejä” on enää harvassa, jos ollenkaan. Surullisinta on todeta muutamien takavuosien ”laatumerkkien” arvo käytettyjen markkinoilla – ei ole tavatonta että tiettyjen tuotteiden hinnasta on käytettynä jäljellä enää neljännes tai viidennes – tai vielä pahempaa – tuotteen markkinarvo on imetty niin kuiviin ettei sitä halua enää kukaan.
Mielestäni merkittävin yhtäläisyys näiden aitomerkkien välillä on valmistajiensa kauaskantoinen ja fiksu markkinointistrategia. Voittoa tavoitellaan toki, mutta ei ainakaan itsearvoisesti mahdollisimman nopeaa exponentiaalista kasvua. Näille valmistajille on suorastaan kunnia-asia se millaista statusta brandi kantaa. Tähän liittyy vahvasti myös tuotteen haluttavuus ja reaaliarvo käytettyjen markkinoilla. Aidon hifituotteen jälleenmyyntiarvo voi olla vielä vuosienkin jälkeen jopa 70% uuden vastaavan hankintahinnasta. Parhaiden tuotteiden kohdalla voidaan hyvin suurella varmuudella arvioida tuotteen jälleenmyyntiarvo esimerkiksi viiden vuoden päästä. Tämä seikka on itse asiassa huomattavasti merkityksellisempää kuin kauppatilanteessa annettu alennusprosentti. Alennusprosentti, joka useimmissa keississä on kuitenkin lopulta yhtä näennäistä kuin suomalainen soffakauppa kuumimmillaan.
anti Black Friday –terveisin,
MR Hifi